web analytics

Nu har det hänt saker!

För det första så var jag, Alvina och Turan i Stockholm förra helgen. Först hälsade vi på pappa och Leila vilket alltid är lika trevligt.

Både Alvina och Turan tyckte det var lika trevligt dom.

Sen åkte vi till Rimbo på LC-prov och framför allt Turan skötte sig med den äran. Det är drygt ett och ett halvt år sedan hon bröt vänster framben och drygt ett halvår sedan vi tog bort plattan och jag hade väl inte jättestora förhoppningar med tanke på hur det gick i Hässlehom några veckor tidigare. Så döm om min förvåning och glädje när hon blev 3:a av 23 startande cacil-tikar. Vilken LC-hund hon är och vilket pannben hon har som har fixat alla problem hon haft!

Vi hann sen lagom hem på söndagen så satt India igång vid halv två på natten mot måndagen. Hon hade lite jobbigt och första valpen kom inte förrän kl 6 på morgonen. Den andra valpen visade sig vara dödfödd, väldigt jobbigt och ledsamt både för India och oss.

Vid kvart i åtta var allt klart och India hade fått tre fina grabbar, alla blåpigmenterade och troligen brindle!

I onsdags åkte Alvina på kollo över helgen. Det är himla tur att vi har familjen Eliasson, Alvina har haft det lite tråkigt sedan valparna kom och hon tyckte det var så kul att få träffa grabbarna och syster Alexi. På torsdag var dom i Ljungby på en inofficiell utställning och Svante ställde Alexi och Sixten ställde Alvina. Alla fyra hade skött sig utmärkt!

Resten av helgen har varit rena träningslägret för Alvina. Här var dom ute på en springtur med besök på ett utegym. Om sen Alvina hjälpte eller ”stjälpte” grabbarna kan man kanske diskutera.

Systrarna trivdes utmärkt ihop och Alvina fick hänga med på allt.

Igår var jag på Kalmars whippetracetävling (utan startande hund) och ingen blir väl förvånad när jag säger att jag satt i sekretariatet hela dagen.

Idag fick India sitt första besök och det var väldigt uppskattat då hon gillar familjen Eliasson lika mycket som vi gör. Sixten var ju ”tvungen” att komma och titta på sin blivande valp!

Så himla skönt att India är så trygg med grabbarna att hon till och med valde att ligga kvar i valplådan trots att valparna var i bädden utanför!

Tom kunde inte följa med men han skickade en fin teckning till India:

Avslutar med några mysiga bilder på India och hennes grabbar, först är det Hane1 som tyckte att han faktiskt är huvudsaken:

Här är det Hane3 som myser lite extra med sin mamma:

Här ligger dom i bädden utanför lådan efter att jag gjort rent. Nerifrån och upp så är det Hane1, Hane2 och Hane3:

Tur att det händer andra saker….

Ja just nu går tiden sagt så det är tur vi har andra saker att göra. Staketet på södersidan är äntligen uppe även om det är en del saker kvar.

Bland annat ska det bli ett staket som delar av tomten så södersidan blir en egen del, detta för att det ska vara lättare att ha valparna ute så tidigt som möjligt. Norrsidan är inte riktigt valpsäker så där får dom bara vara med sällskap, i alla fall i början.

I söndags hade vi fint besök av Alexi och familjen Eliasson och det blev en härlig dag. Vi hade tur med vädret för även om vinden var kall så lös solen och det var hyfsat lä på södersidan.

Grillmästaren saknade inte sällskap, även om jag tror dom först och främst önskade att han skulle tappa något.

Jag gillar kombinationen barn och hundar och det är alltid intressant och givande att studera hur dom interagerar med varandra. Här är det Svante som roar India, Alvina och Alexi.

Här har någon av grabbarna pyntat Turan, och hon fann sig snällt i det.

Både jag, Jerker och tjejerna tackar så mycket för en supertrevlig dag, Alvina uppskattade lite extra att få busa med syrran och att få ”träna” med Sixten.

India har nu gått in i vecka sju och magen växer så sakteliga.

4 veckor….

Tiden går ganska sakta just nu så det var tur jag var nere hos Mia några dagar förra veckan. Åkte med och hämtade hennes valp efter Tårta (Triporas Torta di Mandorle) och passade på att umgås lite extra med blivande pappa Ost (Tiger’s Chaos More Cheeze Plz):

Här hemma ligger India inte lika mycket i knät längre, så man blir extra glad när hon kommer och vill mysa (just i det här fallet kan det ha berott på att det var sol i mitt knä):

Inte heller myser hon lika ofta med Alvina, till exempel så delar dom sällan cavbed nu för tiden, så när det blir mys i soffan så är Alvina lite extra nöjd:

Vädret har inte heller varit något vidare värst, våren är lite seg i år tycker jag. Men de stunder solen skiner så är det såklart poppis att ligga på altanen i söderläge och sola.

Både de andra två passar självklart också på att sola. Tyvärr får dom just nu inte vara på tomten på södersidan då Jerker håller på att sätta staket, men bara dom får vara på altanen är dom nöjda.

Turan och Alvina får ju en hel del fysträning inför säsongstarten och India får en lagom mängd ”mödragymnastik” (när det gäller olika balansbollar så är ett tips att gå in på CSIGORA och se om ni hittar det ni vill ha):

När jag plockar undan efter oss så brukare det se ut så här, några som vill ha mer träning:

Ja som sagt idag är det fyra veckor sedan första parningen och India har förändrats både mentalt och fysiskt. Fysiskt så har hon breddat sig över ryggen och bröstvårtorna är större och mer rosa. Mentalt så leker hon inte lika mycket med Alvina längre utan föredrar att sova i sin cavbed. Den senaste veckan har hon heller inte velat ha någon frukost, så den har man fått lirka i henne. Nu är hon nästan lika svår på kvällarna men något som fungera bra är att träna eller vara ute och få maten kastad till sig. Jag lyckades fånga både henne och matbiten på några bilder, men frågan är om ni lyckas se matbiten på alla bilderna?