web analytics

Nu har det hänt saker!

För det första så var jag, Alvina och Turan i Stockholm förra helgen. Först hälsade vi på pappa och Leila vilket alltid är lika trevligt.

Både Alvina och Turan tyckte det var lika trevligt dom.

Sen åkte vi till Rimbo på LC-prov och framför allt Turan skötte sig med den äran. Det är drygt ett och ett halvt år sedan hon bröt vänster framben och drygt ett halvår sedan vi tog bort plattan och jag hade väl inte jättestora förhoppningar med tanke på hur det gick i Hässlehom några veckor tidigare. Så döm om min förvåning och glädje när hon blev 3:a av 23 startande cacil-tikar. Vilken LC-hund hon är och vilket pannben hon har som har fixat alla problem hon haft!

Vi hann sen lagom hem på söndagen så satt India igång vid halv två på natten mot måndagen. Hon hade lite jobbigt och första valpen kom inte förrän kl 6 på morgonen. Den andra valpen visade sig vara dödfödd, väldigt jobbigt och ledsamt både för India och oss.

Vid kvart i åtta var allt klart och India hade fått tre fina grabbar, alla blåpigmenterade och troligen brindle!

I onsdags åkte Alvina på kollo över helgen. Det är himla tur att vi har familjen Eliasson, Alvina har haft det lite tråkigt sedan valparna kom och hon tyckte det var så kul att få träffa grabbarna och syster Alexi. På torsdag var dom i Ljungby på en inofficiell utställning och Svante ställde Alexi och Sixten ställde Alvina. Alla fyra hade skött sig utmärkt!

Resten av helgen har varit rena träningslägret för Alvina. Här var dom ute på en springtur med besök på ett utegym. Om sen Alvina hjälpte eller ”stjälpte” grabbarna kan man kanske diskutera.

Systrarna trivdes utmärkt ihop och Alvina fick hänga med på allt.

Igår var jag på Kalmars whippetracetävling (utan startande hund) och ingen blir väl förvånad när jag säger att jag satt i sekretariatet hela dagen.

Idag fick India sitt första besök och det var väldigt uppskattat då hon gillar familjen Eliasson lika mycket som vi gör. Sixten var ju ”tvungen” att komma och titta på sin blivande valp!

Så himla skönt att India är så trygg med grabbarna att hon till och med valde att ligga kvar i valplådan trots att valparna var i bädden utanför!

Tom kunde inte följa med men han skickade en fin teckning till India:

Avslutar med några mysiga bilder på India och hennes grabbar, först är det Hane1 som tyckte att han faktiskt är huvudsaken:

Här är det Hane3 som myser lite extra med sin mamma:

Här ligger dom i bädden utanför lådan efter att jag gjort rent. Nerifrån och upp så är det Hane1, Hane2 och Hane3:

Så bra det blev!

När vi hade vår senaste kull (för två år sedan) var det lite trögt att sälja valparna men nu så här med facit i hand så fick alla fantastiska hem!

Framför allt är den känslan lite extra påtaglig när det gäller Alexi.

Det visade sig att hon hade ett underbett när hon var liten så hon blev kvar lite extra länge. När sedan familjen Eliasson dök upp så blev det lite av ”kärlek vid första ögonkastet” och vid 13 veckors ålder flyttade hon till vad som visade sig bli det perfekta hemmet för henne. Som tur var så bodde familjen ganska nära så vi kunde få fortsätta umgås med både dom och Alexi.

När hon väl fick sina ordinarie tänder visade det sig dessutom att hennes bett var helt korrekt vilket gladde oss alla.

Grabbarna var så pass engagerade att dom till och med drog igång Växjö hundungdom för att få till en gemenskap mellan unga och deras hundar. Dom fick bra hjälp av både föräldrarna och CSIGORA som ställde upp med lokal att träffas i.

Vi ordnade en träff i Nybro för de valpar som bodde nära, det vill säga Alexi och Myra och det är tur vi har fler hundar så alla grabbarna fick varsin hund att gå med.

När ”valparna” blev 1 år fick både Alexi, Alvina och Myra prova på det här med lure coursing och både dom och deras ägare tyckte det var en rolig aktivitet.

Här är de tre plus deras mor Skatan på den LC-träning där alla tre lyckades ta det sista för att få sin tävlingslicens.

Extra roligt är det att valparna blir så glada att se oss. Här är det Alexi som hälsar på Jerker.

Alla startade sedan sin första gång på samma LC-prov vilket var en fantastiskt härlig upplevelse för oss som uppfödare.

Nu förstår ni säkert varför Alexis liv gör oss lite extra glada, ännu mer efter att ha läst denna fina artikel i senaste Whippetbladet (den fina tidningen som ges ut av Whippetklubben).

 

 

 

 

Mysigt besök!

Sedan i måndags har vi haft fina Myra (Triporas Ambitiösa Akela) här medan hennes matte och husse har varit på semester på västkusten.

Hon har smält in så fint i flocken och hängt med på allt nytt. I tisdags var hon och Alvina med till min alzheimersjuka moster där hon både fick åka hiss och gå i ”marmortrappor” för första gången, bara roligt tryckte hon.

Efter det åkte vi till rasthagen så tjejerna fick springa av sig lite.

Igår fick hon hänga med till min andra moster och hennes 1-åriga korthårscolliehane. Han var lite stor och mycket tyckte hon nog men det gick ändå jättebra.

Här hemma har hon, precis som sin syster, tyckt att India har varit den man skulle vila/sova hos. Det är säkert ett minne från det att hon var liten och India var den som mest höll på med dom efter det att mamma Skatan flyttat hem igen.

Idag innan hennes matte och husse kom och hämtade henne så var det fullt ös tillsammans med syster Alvian på södersidan.

Dom var dock tvungna att vila lite mellan varven då det var ganska varmt idag.

Trots värmen så skulle dom ju nödvändigtvis ligga mitt i solen och steka sig.

Vi provade även att ta några uppställningsbilder på Myra och det märks att matte Mia har tränat henne på att stå fint, så lätt att få att stå still. Att det sen tog ett antal bilder innan vi var nöjda berodde nog mer på att oss än på Myra. Vi passade även på att mäta henne och hon är ca 47 cm och 8,5 månad gammal.

Det har varit så roligt att ha henne här, det tycker vi alla. Även om Alvina och India av hundarna nog har uppskattat det mest.