web analytics

Nu har det hänt saker!

För det första så var jag, Alvina och Turan i Stockholm förra helgen. Först hälsade vi på pappa och Leila vilket alltid är lika trevligt.

Både Alvina och Turan tyckte det var lika trevligt dom.

Sen åkte vi till Rimbo på LC-prov och framför allt Turan skötte sig med den äran. Det är drygt ett och ett halvt år sedan hon bröt vänster framben och drygt ett halvår sedan vi tog bort plattan och jag hade väl inte jättestora förhoppningar med tanke på hur det gick i Hässlehom några veckor tidigare. Så döm om min förvåning och glädje när hon blev 3:a av 23 startande cacil-tikar. Vilken LC-hund hon är och vilket pannben hon har som har fixat alla problem hon haft!

Vi hann sen lagom hem på söndagen så satt India igång vid halv två på natten mot måndagen. Hon hade lite jobbigt och första valpen kom inte förrän kl 6 på morgonen. Den andra valpen visade sig vara dödfödd, väldigt jobbigt och ledsamt både för India och oss.

Vid kvart i åtta var allt klart och India hade fått tre fina grabbar, alla blåpigmenterade och troligen brindle!

I onsdags åkte Alvina på kollo över helgen. Det är himla tur att vi har familjen Eliasson, Alvina har haft det lite tråkigt sedan valparna kom och hon tyckte det var så kul att få träffa grabbarna och syster Alexi. På torsdag var dom i Ljungby på en inofficiell utställning och Svante ställde Alexi och Sixten ställde Alvina. Alla fyra hade skött sig utmärkt!

Resten av helgen har varit rena träningslägret för Alvina. Här var dom ute på en springtur med besök på ett utegym. Om sen Alvina hjälpte eller ”stjälpte” grabbarna kan man kanske diskutera.

Systrarna trivdes utmärkt ihop och Alvina fick hänga med på allt.

Igår var jag på Kalmars whippetracetävling (utan startande hund) och ingen blir väl förvånad när jag säger att jag satt i sekretariatet hela dagen.

Idag fick India sitt första besök och det var väldigt uppskattat då hon gillar familjen Eliasson lika mycket som vi gör. Sixten var ju ”tvungen” att komma och titta på sin blivande valp!

Så himla skönt att India är så trygg med grabbarna att hon till och med valde att ligga kvar i valplådan trots att valparna var i bädden utanför!

Tom kunde inte följa med men han skickade en fin teckning till India:

Avslutar med några mysiga bilder på India och hennes grabbar, först är det Hane1 som tyckte att han faktiskt är huvudsaken:

Här är det Hane3 som myser lite extra med sin mamma:

Här ligger dom i bädden utanför lådan efter att jag gjort rent. Nerifrån och upp så är det Hane1, Hane2 och Hane3:

Tre olika hundaktiviteter, och lite till, på 12 dagar.

Jerkers andra semesterperiod blev också en husbilsresa, men bara i Sverige den här gången. Vi gav oss av lite tidigare än tänkt och hamnade första natten på en jättefin ställplats i Tranås.

Sen blev det en trevlig dag i Nyköping, men tyvärr var det lite väl livat under senare delen av kvällen så vi gav oss av och hamnade vid Taxingeslott i stället. Lugnt och skönt och bra att promenera med hundarna på morgonen.

Nästa anhalt var Apalby i Västerås och ”Skokloster Summer Show”. Småtjejerna gillar verkligen att vara ute så här och framför allt Alvina har så mycket att titta på vid varje nytt ställe.

Fredagen ägnades åt whippetklubbens Riksutställning och hundarna fick så klart vara med, trots att ingen skulle ställas ut, då det var alldeles för varmt att lämna dom ensamma i husbilen.

Lördagen blev en relativt lugn dag. Jag njöt av att titta på whippetar och prata med folk medan Jerker var med Camilla och handlade allt inför SVVK Östras firande på kvällen, och för övrigt tog han hand om hundarna. Det var så varmt den här helgen att till och med Jerker hade kortbyxor på sig.

Vi fick även glädjen av att träffa Alba och hennes matte Johanna en kort stund på lördagen. Det är alltid lika roligt att träffa våra valpar och se hur bra dom har det!

På söndagen så ställde han ut India och jag Alvian. Båda två fick VG, det var många VG den dagen, men bra kritik och dom skötte sig fint så vi är nöjda. Turan var såklart med och njöt i solen.

Efter det packade vi ihop och vi var ett gäng som åkte till Skultuna för att hjälpa till att förbereda för Lure Coursingprovet som skulle vara där tisdag-onsdag. Tyvärr visade det sig att det inte fungerade så provet blev, på extremt kort varsel, flyttat till Bronäs. Tur LCK Bråviken har en medlem som har egen mark och kunde ställa upp. En stor, stor eloge till alla som såg till att det gick att flytta ett helt LC-prov till ny plats på en dag!

Under måndagen när banan byggdes så passade jag på att cykla med småtjejerna, praktiskt när det bara är grusvägar!

Tisdagen när de stora raserna sprang så var det ett hiskeligt busväder så tyvärr bara en omgång. Det blev alldeles för halt när det ösregnade och hundarnas säkerhet går alltid först.

Whipparna, och övriga små raser, hade tur då det på onsdagen blev tort och soligt i stället.

Vi hade Alvina och India till start och Mia R med familj var där med Myra. Myra låg tvåa efter första loppet, Alvina delad 4:a med två andra och India låg 10:a då hon hade lite svårt med svängandet… Tack Mia K för hjälpen med tjejerna och trevligt sällskap! I lopp två så sprang India betydligt bättre och sprang upp sig till en fin 8:de plats, Alvina sprang också bra och blev 5:a (samma poäng som 4:an) med cert. Bäst av ”våra hundar” sprang Myra (Triporas Ambitiösa Akela) och slutade återigen som 1:a med cert, andra provet i rad som hon presterar så himla bra. Stort grattis Mia och Alex!

På grund av flytten av LC-provet fick vi stuva om lite i vårt tänkta resande så det blev en kväll i Katrineholm. Måste visa deras otroligt fina ”rondellkonst” som dom har i den stan:

Dessutom såg vi en läcker ”vägvisare” på ett ställe:

Fredagen tillbringade vi i Karlstad på whippetracet vid Skutberget. Det blev en vacker långpromenad delvis utmed Vänern.

På lördagen startade whippetrace-SM och Alvina intog som vanligt sin utsiktsplats när det började hända saker.

India och Alvina var med och tävlade. Båda sprang fint, Alvina hamnade i CD-semifinalen (lite för högt för henne egentligen) och India i EF-semi.

Det var en trevlig och god SM-middag på kvällen där några deltagare tog tag i firandet och ordande musik och sång, mycket uppskattat av oss som inte kan sjunga.

Söndagen började med regn:

Men lagom till tio då tävlingarna skulle starta så kom solen:

Alvina sprang över förväntan bra och slutade tillslut 3:a (en hundradel från plats 2) i D-finalen och fick fina priser som var sponsrade av bröderna Ytterberg:

India sprang också jättebra efter sin förmåga och blev trea i F-finalen och vann mycket fina priser från Kennel Miraqulix.

Vi själva hade skänkt ett hederspris: Kennel Triporas hederspris till SMets tidsmässigt jämnaste hund över båda dagarna.

Det visade sig tillslut att den hund som var jämnast sprang på följande tider: Försök 1: 10,61 Försök 2: 10:66 Försök 3: 10,66 Semifinal: 10,64 Finalen 10,62. Det skilde alltså enbart 5 hundradelar på de fem loppen, fantastiskt att någon kn vara så jämn. Vi säger stort grattis till Jelistaz Prince of Memory Garden med ägare Sofia Vadlin.

På tal om att vara jämnast så måste jag berätta en annan sak. Vi spelar ju ofta Ohanami när vi är ut med husbilen

Det gjorde vi även i går kväll då vi stannat för natten på en rastplats utanför Mariestad och efter fyra rundor så såg resultaten ut såhär:

 

 

 

Försenad rapport om förra helgen samt Glad Påsk!

Med spänd förväntan bar det förra helgen av till Skåne för årets första LC-prov.

Den här tösen skulle få springa LC för första gången sedan det hemska benbrottet i slutet på juli förra året. Hon fick springa ett testlopp på fredagen och man kan lugnt säga att hon var överlycklig. Hon riktigt skrek innan starten och sen sprang hon utan att tänka första biten, efter det började hon svänga lite men man såg att hon inte riktigt tog i åt vänster. Sista tredjedelen av loppet hade hon kommit på att hon visst vågade svänga och då sprang hon jättefint! Inga men efteråt som tur var, så nu kan vi fortsätta uppbyggnaden inför VM i slutet på maj.

Nytt för året är att vi har en utmärkt väska från Csigora som rymmer alla saker man behöver ha med sig både till LC och till Whippetrace. Det är två mindre väskor i den ena delen och dom är perfekta för munkorgarna, LC-korgarna i den ena och WR-korgarna i den andra. I resten av väskan får start- och hämtkoppel, täcken och deras bok med alla papper och licenser plats utan problem.

Alvina älskar att ligga i framrutan på husbilen och ha koll på omvärlden.

På lördagen var det whippets tur att springa och tre tjejer från A-kullen gjorde sina debuter.

Alla tre sprang mycket bra, Alexi hade lite otur med sin springpartner men Alvina och Myra hade tur och blev lottade tillsammans i första loppet. Alvina och Myra låg i mitten och Alexi strax under mitten efter första loppet. Andra loppet fick Alvina och Myra återigen springa ihop och framför allt Myra sprang jättefint och klättrade upp till 5:e plats av 16 startande whippettikar i Open. Alvina kom på 6:e plats och Alexi blev 11:a. Vi är så himla nöjda med deras debut!

India var också med och sprang i CACIL-klass, vilket gick sådär… Hon var väldigt taggad och blev i och med det alldeles för yvig i svängarna och hamnade på 20 av 24, men roligt hade hon!

Även A-valparnas mamma Skatan var på plats och tävlade. Det är alltid lika roligt att träffa henne och hon verkar tycka detsamma om att få träffa oss. Sina barn bryr hon sig inte riktigt lika mycket om. Här poserar hon i sitt nya fina täcke.

Då Jerker som vanligt jobbade på provet hela helgen var vi kvar till på söndagen.

Jag passade på att gå längre rundor med tjejerna på söndagen i det soliga vårvädret.

Först gick jag med India och Alvina och vi hittade en skog där det vi såg dessa:

Det var ganska många inom ett begränsat område, och i bakgrunden ser man att det även står ett rör med en pinne i. Ingen aning om vad det egentligen var men gissade på något med barkborrar och det var vad mina vänner på facebook också trodde,

Turan och Raya fick egen promenad vilket dom uppskattade.

Veckan har innehållit en hel del, bland annat ett besök med min mor på IKEA och med hem följde två utomhuslampor. Vi ställde en i uterummet och den spred ett härligt ljusmönster.

Igår passade Jerker på att åka och motionera småtjejerna lite extra så jag tog Turan och Raya med mig och gick upp och tittade på våran påskfina skog.

Vi önskar alla som läser detta en fortsatt härlig Påskhelg.